mandag 8. november 2010

Bak med barna!


Vi går snart inn i en tid der selv de mest håpløse kokkene blant oss tar frem bakebollen:)
Det blir nok ikke 7 slag, men jeg gleder meg til å sette familien i sving og bake pepperkaker.
Kakene fra denne oppskriften gikk ned på høykant ifjor:

Ingredienser:
1 dl sirup 

2 dl sukker
160 g smør 

1/2 ts pepper
1 ts bakepulver
1/2 ts malt kanel
1/2 ts ingefær
1/2 ts malt nellik
450 g hvetemel
1 dl kremfløte


Varm opp og bland smør, sirup og sukker.Når sukkeret har smeltet avkjøles alt. Rør inn fløten. Bland det tørre sammen og rør det sammen med fløten, sukkeret, sirupen og smøret. Elt deigen og kjevle ut.
Kakene stekes i midterste rille på ca 175 grader i 10 min.

Slipp kreativiteten løs og sett igang!



Og ikke glem forkle til de minste, det sparer litt klesvask. Dette herlige forklet fra Småfolk er i PVC, som er lett og tørke av. 

1 kommentar:

  1. Takk for oppskrift, den skal jeg skrive ned. Elsker den jeg har fra før, men er bare det at deigen smaker bedre enn selve pepperkakene, og det får jeg så vondt i magen av, hehe...

    Klem fra størstepia

    SvarSlett